دل را به خدا پیوند بزنید . راهش هم در شرع مقدس باز است ؛ یک کار رمزآلود پیچیده‌اى نیست . شما قله‌ى کوه را از پائین نگاه میکنید مى‌بینید کسانى آنجا هستند ؛ اینجور نیست که تصور کنید اینها بال زدند رفتند آنجا ؛ نه ، اینها از همین مسیرى که جلوى پاى شماست جلو رفتند و به آنجا رسیدند . دچار توهم نشویم ، خیال نکنیم که با یک نوع حرکت غیرعادى و غیرمعمولى میتوان به آن قله‌ها رسید نه آنهائى که در آن قله‌ها مشاهده میکنید ، از همین راهها عبور کردند . این راهها چیست ؟ در درجه‌ى اول ، ترک گناه . گفتنش آسان است عملش سخت است ؛ اما ناگزیر است . دروغ نگفتن ، خیانت نکردن ، از لغزشهاى گوناگون جنسى و شهوانى پرهیز کردن ، از گناهان پرهیز کردن ؛ قدمِ مهمترینش این است . بعد از ترک گناه ، انجام واجبات ، و از همه‌ى واجبات مهمتر ، نماز است . «و اعلم انّ کلّ شى‌ء من عملک تبع لصلاتک» ؛ همه‌ى کار انسان تابع نماز است . نماز را به وقت بخوانید ، با توجه و با حضور قلب بخوانید .

مؤمن هیچ کار خیرى را هم از روى خجالت و حیا ترک نمى‌کند . به بعضی ها مى‌گویند : آقا ! چرا فلان جا نماز یا نافله یا نماز اوّل وقتتان را نخواندید ؟ مى‌گویند خجالت کشیدیم ! نه ؛ از روى حیا ، هیچ کار نیکى را ترک نکنید . خواهند گفت متظاهر است ؟ بگویند . خواهند گفت خودشیرینى مى‌کند ؟ بگویند . اگر حرفى حقّ است و اگر کارى خوب است ، آن را به‌خاطر ملاحظه دیگران ترک نکنید.

کار کردن در یک کارگاه علمى ، کارگاه آموزشى ، مرکز تحقیقات ، فلان کلاس درس و فلان دانشگاه ، هیچ منافاتى با این ندارد که انسان نمازش را اول وقت ، با توجه و با احساس حضور در مقابل خداوند بجا آورد . این ، دل شما را شستشو میدهد . شماها جوانید و دلهاى شما نورانى است.

در محیط دانشجویىِ جوان ، پرداختن به معارف دینى ، پرداختن به الگوهاى دینى ، توسلات به پروردگار ، توسلات به ائمه (علیهم السلام) خواندن دعاى عرفه ، برگزارى مراسم اعتکاف و خواندن نماز جماعت ، بسیار خوب است . البته این را هم عرض بکنم ؛ در مراسم مذهبى به روح مراسم توجه کنید ؛ فقط صورت سازى نباشد ؛ انسان شعرى بخواند ، اشکى بگیرد یا بریزد . روح دعا و نماز عبارت است از ارتباط با خدا آشنا شدن با خدا ، بهره بردن از معنویت ، پاکیزه کردن و پیراستن روح ، و پالایش کردن ذهن از وسوسه ها . نماز را با توجه و اول وقت بخوانید . تحجر بد است ؛ فکر نکردن در لایه هاى زیرین ظواهر ، عیب بزرگى است ؛ مواظب باشید به این عیب دچار نشوید.

موضوعات: نماز  لینک ثابت



[یکشنبه 1393-10-21] [ 02:14:00 ب.ظ ]