زینبی باقی می مانم
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31



سلام دوستان این وبلاگ توسط یک طلبه ی تقریبا تازه کار درست شده امید وارم که مطالب آن برای شما مفید باشه ........




جستجو





  چرا نماز را به زبان عربی می خوانیم ؟   ...

تعلموا العربیه فانها کلام الله الذی یکلم به خلقه

همیشه سازنده هر شی نحوه استفاده از آن برای به هدف رسیدن را بیان می کند چون او آگاه ترین افراد به ساخته خود است.در این بخش آسمونی به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

۱- خواندن نماز به زبان عربی یکی از نشانه های جهانی بودن اسلام است .

۲- غنای معنایی زبان عربی نسبت به زبانهای دیگر بسیار بیشتر است بطوری که با بررسی های انجام شده بسیاری از مفاهیم موجود در الفاظ قرآن درهیچ زبانی معادل ندارند. جالب آن است که با تحقیقات کارشناسان ترجمه های قرآنی تاکنون عبارت »بسم الله الرحمن الرحیم «به هیچ زبانی ترجمه درست نشده و ترجمه آن از طریق معادل گذاری و بدون تکیه بر تفسیر اصلا ممکن نیست.

۳- زبان و عبارات و جهت و افعال واحد در نماز به مسلمانان در سراسر جهان نوعی وحدت هدف و یکرنگی و همسانی ویژه می بخشد که بسیار در جهت وحدت اسلامی ضروری و مفید است .

۴- عربی بودن نماز انس مسلمین با زبان دین و کتابشان را بیشتر می سازد و در نتیجه زمینه ساز آشنایی بیشتر باتعالیم وفرهنگ دینی شان می باشد .

۵- وحدت زبان ضامن حفظ و مصونیت این عبادت بزرگ از تحریف و آمیختگی با خرافات است .

۶- زیبایی و عظمت مسلمانان : اگر در زمان حج در مکه باشیم و نماز جماعتی را که صد ها هزار نفر از نژاد ها و ملیتهای مختلف از سراسر جهان در آن شرکت می کنند و همه با هم می گویند “الله اکبر” را مشاهده کنیم ، آنگاه به عظمت و عمق این دستور آشنا می شویم که اگر هر یک ، این جمله ی روح پرور یا سایر اذکار نماز را به زبان محلی خود می گفت هرج و مرج زشتی در آن روی می داد.

۷- واجب است نماز به زبان عربی خوانده شود تا بدین وسیله اشتراک و انسجام زبانی و انتقال پویایی فرهنگی در طی قرون مختلف استمرار یابد و از آسیب التقاط و زوال فرهنگ دینی جلوگیری شود.

۸- قرآن از نظر لطافت و زیبایی نیز اعجاز آمیز و بدیل ناپذیر است و از همین رو جاذبه نیرومند و خارق العاده ای دارد. ساواری در مقدمه ترجمه قرآن به زبان فرانسوی می نویسد:

«قرآن دارای تأثیری خاص و جاذبه ای ویژه است که مانند آن برای هیچ یک از کتاب ها نیست.»

بنابراین اگر مشکل معادل گزاری برای معانی بلند قرآن که در نماز قرائت می شود به گونه ای قابل حل باشد، اما لطافت و زیبایی آسمانی قرآن با هیچ ترجمه بشری فراچنگ آمدنی نیست



موضوعات: نماز  لینک ثابت



[سه شنبه 1393-10-23] [ 12:57:00 ب.ظ ]





  احکامی در مورد نماز   ...

۱- اگر نمازگزار پیش از آنکه به مقدار رکوع خم شود و بدنش آرام گیرد عمداً ذکر رکوع را بگوید، نمازش باطل است.

۲- اگر پیش از تمام شدن ذکر واجب، عمداً سر از رکوع بردارد نمازش باطل است.

۳- واجب است نمازگزار بعد از رکوع بطور کامل بایستد و سپس به سجده برود و چنانچه عمداً بطور کامل نایستد نمازش باطل است.

۴- اگر کسی پیش از آنکه پیشانی اش به زمین برسد و آرام گیرد، عمداً ذکر سجده را بگوید، نمازش باطل است و چنانچه از روی فراموشی باشد باید دو باره در حال آرام بودن، ذکر را بگوید.

۵- نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند تا بدن آرام گیرد و دو باره به سجده رود.

۶- اگر نمازگزار پیش از تمام شدن ذکر، عمداً سر از سجده بردارد نمازش باطل است.

۷- بهتر است در نماز بر خاک قبر امام حسین (ع) سجده کنیم که یادآور جهاد و شهادت برترین انسانها، در راه مکتب اسلام است و این عمل، هر روز به ما درس ایثار وفداکاری می دهد.

۸- سجده برای غیر خدا حرام است؛ چرا که سجده حالت بندگی انسان است و عبادت و بندگی تنها در پیشگاه پروردگار و به دستور او صحیح است.


موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 12:50:00 ب.ظ ]





  راز نماز در نهج البلاغه   ...

در نمازم خم ابروى تو با یاد آمد *** حالتى رفت که محراب به فریاد آمد
حافظ

سخن از راز نماز در نهج البلاغه و رابطه این فریضه بزرگ الهى با على علیه السلام، پیشواى عظیم الشأن ما و گوینده نهج البلاغه است، که یکى از جالب ترین مباحث این کتاب با عظمت را تشکیل مى دهد. نماز، نخستین حکم الهى بود که چند روز پس از بعثت پیغمبر خاتم، حضرت محمد بن عبد اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم توسط جبرئیل امین از جانب خداوند صادر گردید و پیغمبر با تعلیم پیک وحى، آن را معمول داشت. بدین گونه که پیک وحى الهى، جبرئیل امین، چند روز بعد از آن که پیغمبر به مقام نبوّت رسید، براى دومین بار بر آن حضرت نازل گردید و آبى از آسمان آورد و طریقه وضو گرفتن و نماز گزاردن و رکوع و سجود را به پیغمبر آموخت.
بنا بر این، نماز این فریضه بزرگ الهى و عالیترین فرمان خداوند عالم که بهترین حالت یک انسان با ایمان و بنده خدا در پیشگاه الهى است، نوبر احکام اسلام است و از همین جا نیز باید قدر آن را دانست و به اهمیت آن پى برد.
نکته جالب توجه اینست که پس از پیغمبر، نخستین کسى که از مردان آن را به پا داشت على علیه السلام و آنهم در سن نه سالگى بود که در خانه پیغمبر به سر مى برد و چون پیغمبر وضو گرفت او نیز وضو گرفت و همین که رسول خدا به نماز ایستاد، آن وجود مقدس هم در آن سن و سال، پشت پیغمبر (ص) خدا ایستاد و در پشت سر على علیه السلام هم تنها خدیجه بود که به عنوان اولین زن به نماز ایستاد و باپیغمبر (ص) نماز جماعت گزاردند. و اولین اقامه نماز، هم به جماعت بود، جماعتى این چنین که پیغمبر (ص) در جلو و على پسر بچه نه ساله در پشت سر آن حضرت و خدیجه، همسر پیغمبر در پشت سر على (ع). مى بینید که على علیه السلام سراینده نهج البلاغه، چه رابطه اى با نماز، این دستور عالى آسمانى دارد که شش سال پیش از بلوغ و قبل از همه، آن هم در پشت سر پیغمبر (ص) و براى نخستین بار به عنوان وظیفه دینى که پیغمبر ختمى مرتبت از جانب خداوند مأمور به انجام آن شده است، آن را معمول داشت. پس على علیه السلام نخستین نمازگزار اسلام است

موضوعات: نماز  لینک ثابت



[دوشنبه 1393-10-22] [ 12:55:00 ب.ظ ]





  حقيقت نماز   ...

شرط نماز طهارت و پاكى است؛ پاكى و طهارت بدن و دل و معده و شهوت و فكر، زیرا گفته‌اند:

پاك شو اول و پس ديده بر آن پاك انداز.

بعد كه وارد نماز می‌شويم مى گوییم:

«الله اكبر».

يعنى محبوب من از همه موجودات شرق و غرب، از همه قدرت ها و قوّت ها، و از همه بود و نبود اين عالم بزرگ تر و والاتر است.

«بسم الله الرحمن الرحيم».

من همراه محبوبم در حركت هستم؛ من هم عاطفه و مهر دارم؛ من هم محبت و دوستى دارم؛ من هم عشق دارم؛ فرقى نمى كند كه طرف من چه مؤمنى است: زن و بچه خودم است يا مردم يا بچه ديگرى. من اهل نماز هستم؛ يعنى اهل رحم و محبت و مهربانی هستم.

«الحمد لله رب العلمين».

اهل شكر هستم و هيچ نعمتى را حرام نمى كنم.

«الرحمن الرحيم».

باز هم اهل رحمت و بخشش هستم.

«ملك يوم الدين».

خودم را در دادگاه الهی حاضر مى بينم.

«إياك نعبد وإياك نستعين».

منبع كمك من اوست و پيشانى من بر خاك آستان اوست.

«اهدنا الصراط المستقيم».

راه من راه اوست.

«صراط الذين أنعمت عليهم».

راه انبيا.

«غير المغضوب عليهم ولا الضآلين ».

نه يهودى ام و نه مسيحى ام، در صراط مستقيم هستم؛ نه يهودى كه اهل ربا و جاسوسى و حيله و كلك باشم و نه مسیحی كه اهل شراب و قمار و عيش و نوش باشم. من بنده خدا هستم.

«بسم الله الرحمان الرحيم».

باز هم در ارتباط با رحمت خداست.

«قل هو الله أحد * الله الصمد * لم يلد ولم يولد * ولم يكن له كفوًا أحد».

حرف من اين است:

امروز شاه انجمن دلبران يكى است دلبر اگر هزار، ولى دل بر آن يكى است.

«قل هو الله أحد».

يكتاگو، يكتانگر و يكتابين هستم. به اين اندازه عبادت قانع نيستم. ركوع مى كنم؛ يعنى مولاى من، پشتم براى قبول سنگين ترين مسئوليت ها آماده است.

«سبحان ربى العظيم بحمده».

باز هم قانع نيستم. با همه وجود روى خاك مى افتم و مى گويم:

«عبدك الضعيف»

مغرور و متكبر نيستم، منافق و مشرك نيستم. من در برابر تو بنده‌ای خاكى ام.

«سبحان ربى الأعلى وبحمده».

دو بار هم اين كار را مى كنم كه حسابى تواضع خود را نشان دهم. بعد، بلند مى شوم و مى گويم:

«أشهد أن لا اله الا اللَّه وحده لا شريك له»

باز هم يكتابين، يكتانگر و يكتاگو هستم و معلم من هم در اين راه فقط رسول گرامى اسلام و اهل بيت اوست.

«وأشهد أن محمداً عبده ورسوله اللهم صل على محمد وآل محمد».

و اين چنين گواهى مى دهم و درود مى فرستم:

«السلام عليك أيها النبى ورحمة الله و بركاته. السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته».

اىگروه انبياء و ملائكه، مرا بشناسيد! من هم جزو گروه پاكان و از اعضای انجمن شما هستم. من جزو فرقه كفر و زندقه نيستم. شما مرا جزو خود بدانيد و در قيامت براى من شهادت دهيد.

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 12:54:00 ب.ظ ]





  نمازاز بین برنده ویروس گناه   ...

نماز وسیله­ ی شست و شوی گناهان و نزول مغفرت و آمرزش الهی است؛ چرا که نماز انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته و بازبینی در رفتار می­نماید. در حدیثی پیامبر(ص) از یاران خود سؤال کرد: “اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شست و شو دهد، آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن او می­ماند؟ عرض کردند: نه!
فرمود: نماز درست همانند این آب جاری است، هر زمان که انسان نمازی می­خواند گناهانی که در میان دو نماز انجام شده است از بین می­رود".
و به این ترتیب، جراحاتی که بر روح و جان انسان از گناه می­نشیند، با مرهم نماز التیام می­یابد و زنگارهایی که بر قلب می­نشیند، زدوده می­شود.

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 12:51:00 ب.ظ ]





  بهترین نماز   ...

در سال 1350 هجری شمسی که قضیه جشن های 2500 ساله شاهنشاهی پیش آمد ، ندای امام (ره) از نجف اشرف باعث  حرکت های در حوزه علنیه مشهد گردید و ساواک با اطلاع از اینکه همه این تحریک ها به محوریت چند نفر انجام می پذیرد که در راس آن ها آیت الله خامنه ای (دام ظله )است ، از این رو ایشان را دستگیر و روانه زندان کرد.

بنده نیز به همین دلیل در زندان بودم ، فردای آن روز حضرت آیت الله خامنه ای ( دام ظله) که در سلول مجاور من بود ، بر اثر نفوذی که در زندانبانان گذاشته بود ، موفق شده بود از سلول بیرون بیاید . ایشان وقتی مرا با آن وضع رقت بار دید ، فرمود: دیشب تو بودی که ناله می کردی ؟ پاسخ دادم : بله و مجبور شدم نماز صبح را برای اینکه قضا نشود با همین وضع خون آلود به جا بیاورم ، آیا نمازم صحیح است؟

آقا فرمودند : بهترین نمازی که شاید در عمرت موفق به خواندن آن شدی ، همین دو رکعت بوده است . دیشب که ناله های تو را می شنیدم ، با خود می گفتم : این شخص کیست؟ یک لحظه در دلم به جده ام حضرت زهرا (علیها السلام) متوسل شدم که صاحب این ناله هر که هست ، از شکنجه خلاصی یابد.

این سخن و ملاقات چنان در من تاثیر گذاشت که دردهای ناشی از شکنجه را به فراموشی سپردم.


موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 12:47:00 ب.ظ ]





  معنای با بردن دست در نماز از زبان امیرالمومنین   ...

شیخ صدوق: مردى از امیرمؤمنان پرسید: اى پسر عموى بهترین آفریده خداوند متعال، معناى بالا بردن دستها در تکبیر نخست چیست؟ فرمود: معنایش این است: خدا بزرگتر ، یکتا و بى همتاست، مانند ندارد، با دست لمس نمى شود و حواس پنجگانه، او را در نمى یابد.

موضوعات: نماز  لینک ثابت



[یکشنبه 1393-10-21] [ 02:18:00 ب.ظ ]





  نماز از منظر امام خامنه ای (مدظله العالی)   ...

دل را به خدا پیوند بزنید . راهش هم در شرع مقدس باز است ؛ یک کار رمزآلود پیچیده‌اى نیست . شما قله‌ى کوه را از پائین نگاه میکنید مى‌بینید کسانى آنجا هستند ؛ اینجور نیست که تصور کنید اینها بال زدند رفتند آنجا ؛ نه ، اینها از همین مسیرى که جلوى پاى شماست جلو رفتند و به آنجا رسیدند . دچار توهم نشویم ، خیال نکنیم که با یک نوع حرکت غیرعادى و غیرمعمولى میتوان به آن قله‌ها رسید نه آنهائى که در آن قله‌ها مشاهده میکنید ، از همین راهها عبور کردند . این راهها چیست ؟ در درجه‌ى اول ، ترک گناه . گفتنش آسان است عملش سخت است ؛ اما ناگزیر است . دروغ نگفتن ، خیانت نکردن ، از لغزشهاى گوناگون جنسى و شهوانى پرهیز کردن ، از گناهان پرهیز کردن ؛ قدمِ مهمترینش این است . بعد از ترک گناه ، انجام واجبات ، و از همه‌ى واجبات مهمتر ، نماز است . «و اعلم انّ کلّ شى‌ء من عملک تبع لصلاتک» ؛ همه‌ى کار انسان تابع نماز است . نماز را به وقت بخوانید ، با توجه و با حضور قلب بخوانید .

مؤمن هیچ کار خیرى را هم از روى خجالت و حیا ترک نمى‌کند . به بعضی ها مى‌گویند : آقا ! چرا فلان جا نماز یا نافله یا نماز اوّل وقتتان را نخواندید ؟ مى‌گویند خجالت کشیدیم ! نه ؛ از روى حیا ، هیچ کار نیکى را ترک نکنید . خواهند گفت متظاهر است ؟ بگویند . خواهند گفت خودشیرینى مى‌کند ؟ بگویند . اگر حرفى حقّ است و اگر کارى خوب است ، آن را به‌خاطر ملاحظه دیگران ترک نکنید.

کار کردن در یک کارگاه علمى ، کارگاه آموزشى ، مرکز تحقیقات ، فلان کلاس درس و فلان دانشگاه ، هیچ منافاتى با این ندارد که انسان نمازش را اول وقت ، با توجه و با احساس حضور در مقابل خداوند بجا آورد . این ، دل شما را شستشو میدهد . شماها جوانید و دلهاى شما نورانى است.

در محیط دانشجویىِ جوان ، پرداختن به معارف دینى ، پرداختن به الگوهاى دینى ، توسلات به پروردگار ، توسلات به ائمه (علیهم السلام) خواندن دعاى عرفه ، برگزارى مراسم اعتکاف و خواندن نماز جماعت ، بسیار خوب است . البته این را هم عرض بکنم ؛ در مراسم مذهبى به روح مراسم توجه کنید ؛ فقط صورت سازى نباشد ؛ انسان شعرى بخواند ، اشکى بگیرد یا بریزد . روح دعا و نماز عبارت است از ارتباط با خدا آشنا شدن با خدا ، بهره بردن از معنویت ، پاکیزه کردن و پیراستن روح ، و پالایش کردن ذهن از وسوسه ها . نماز را با توجه و اول وقت بخوانید . تحجر بد است ؛ فکر نکردن در لایه هاى زیرین ظواهر ، عیب بزرگى است ؛ مواظب باشید به این عیب دچار نشوید.

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 02:14:00 ب.ظ ]





  موقع نماز   ...

موقع نماز میشه …
دستور ، محافظت از یاران امام موقع خوندن نمازه …
و دستور امام زمان(ع) واجب تر از نماز اول وقته … (به قول آهنگ برنامه ماه عسل ، “گاهی پرستیدن عبادت نیست ، با اینکه سر رو مهر میذاری ، گاهی برای دیدن عشقت ، باید سر از رو مهر برداری …” )
موقع اقامه نماز تیرها یکی بعد از دیگری به پیکر سعید ابن عبدالله حنفی میشینه و دیگه رمقی به پیکرش نمونده
آخرین لحظات نماز با این که کلی تیر خورده شمشیرش رو تو زمین فرو میکنه و از اون کمک میگیره تا رو زمین نیوفته …
امام(ع) سلام نماز رو که میده ، سعید هم آخرین رمقش رو از دست میده و امام(ع) اون رو تو آغوش میگیره
توی آخرین لحظه جمله ای به امام میگه که آدم رو دیوانه میکنه …
سعید با چشمان نیمه باز از امام میپرسه : “ازم راضی بودین؟!”
و امام(ع) با چشمانی اشکبار وعده همنشینی با خودش رو تو بهشت به سعید میده و سعید با شیرین ترین وعده دنیا چشمانش رو میبنده
و شاعر عزیز “سید علیرضا شفیعی” چقدر زیبا این لحظات رو از زبان سعید به تصویر میکشه:
پیکرم چشم انتظار تیزی شمشیرهاست
در رکابت جان سپردن افتخار شیرهاست
بر زبان عشق بوده در شب قدر این سخن
پیش چشم یار مردن بهترین تقدیرهاست
پیش از این تیر نگاهت برده جان را از تنم
پس چه باک از اینکه حالا قبله گاه تیرهاست
من سپر بودم برای لحظه ی معراج تو
این نماز آخر من در خور تکبیرهاست
پیکر خونین..تبسم..دامن تو..اشک من…
چشم دنیا تا ابد مبهوت این تصویرهاست …
————————————————————————
راستی ….
ما داریم مانع تیر خوردن امام(عج) میشیم یا با گناهامون تیرها رو روانه امام(عج) میکنیم؟
خدا شهادت تو رکاب امام زمان(عج) رو نصیب هممون کنه ان شاالله که ” پیش چشم یار مردن بهترین تقدیرهاست” …

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 02:09:00 ب.ظ ]





  10 توصیه رهبر معظم انقلاب درباره آداب نماز   ...

نماز را با اخلاص بجا آورید نه از روی ریا

مستحبات نماز، حضور قلب را افزایش می دهد

معنای کلمات نماز را بدانیم

برای حضور قلب در نماز تمرین کنیم
مراقب باشیم نماز بی توجه قساوت قلب می آورد

در جوانی خود را به خوب نماز خواندن عادت دهید
.

نماز را اول وقت بخوانید

نباید نماز را سبک بشماریم

تا می توانید نافله بخوانید.

نماز را به جماعت در مسجد بخوانید.


موضوعات: نماز  لینک ثابت



[شنبه 1393-10-20] [ 01:21:00 ب.ظ ]





  الاسفتائات جدید مقام معظم رهبری   ...

 

حكم نماز و روزه خادمين افتخارى
س: فردی که هفته‌ای يک بار به عنوان خادم افتخاری حرم امام رضا (عليه السلام) به مشهد مقدس سفر می‌کند، آيا اين سفر، سفر شغلی محسوب می‌شود؟ وضعيت نماز و روزه‌اش چگونه است؟
ج) در فرض سؤال شغل محسوب نمی‌شود؛ بنابراين نماز قصر مى‌باشد و روزه صحيح نيست.

نماز خواندن با وضوى باطل

س: قبلاً من در وضو گرفتن موقع شستن صورت و دست‌ها، جاهايی از صورت و دست را که خشک می‌ماند فقط با مسح دستِ تر مرطوب می‌نمودم. از زمانی که با مسأله آشنا شدم وضويم را به صورت صحيح می‌گيرم، بفرماييد حکم نمازهايی که قبلاً با اين وضو می‌خواندم چيست؟

ج) نمازهايی را كه يقين داريد با وضوی صحيح نخوانده‌ايد، بايد قضا كنيد.
موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 01:07:00 ب.ظ ]





  یک حکایت از نماز   ...

در یکی از جنگ‌ها که پیامبر همراه لشکر بودند، در شبی که پاسبانی لشکر اسلام بر عهده‌ی عباد بن بُشر و عمّار یاسر بود، نصف اول شب نصیبِ،‌عباد گردید و نصف دوم نصیب عمار، پس عمار خوابید و تنها بُشر بیدار بود و مشغول نماز گردید در آن حال یکی از کفار به قصد شبیخون زدن به لشکر اسلام برآمد به خیال اینکه پاسبانی نیست و همه خوابند از دور عباد را دید ایستاده و تشخیص نمی‌داد که انسانست یا حیوان یا درخت برای اینکه از طرف او نیز مطمئن شود تیری به سویش انداخت تیر بر پیکر عباد نشست و
او اَبداً اعتنایی نکرد، تیر دیگری به او زد و او را سخت مجروح و خونین نمود باز
حرکت نکرد تیر سوم زد پس نماز را کوتاه نمود و تمام کرد و عمار را بیدار نمود عمار دید سه تیر بر بدن عباد نشسته و او را غرق در خون کرده گفت: چرا در تیر اول مرا بیدار نکردی عباد گفت: مشغول خواندن سوره‌ی کهف در نماز بودم و میل نداشتم آن را ناتمام بگذارم و اگر نمی‌ترسیدم که دشمن بر سرم برسد و صدمه‌ای به پیغمبر برساند و کوتاهی در این نگهبانی که به من واگذار شده کرده باشم هرگز نماز را کوتاه نمی‌کردم اگر چه جانم را از دست می‌دادم

 

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 01:02:00 ب.ظ ]





  15 بلا برای سبک شمردن نماز   ...

نماز

 

 

 

 

 

مقصود از سبک شمردن نماز، اهمیت ندادن به آن است. یكى از مصادیق سبک شمردن نماز این است كه شخص گاهى نماز را ترک مى‏كند و یا با نداشتن عذر شرعى، نماز را از اول وقت به تأخیر مى‏اندازد ….

هم چنین با سرعت زیاد خواندن، ركوع و سجود را صحیح و درست انجام ندادن، قرائت و اذكار را بدون توجه و غلط خواندن، شرایط نماز (مثل طهارت، قبله شناختن، وقت و  …) را رعایت نكردن، با بودن مسجد و جماعت نماز را فرادا خواندن و … همه اینها از مصادیق سبک شمردن نماز است.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: اولین عملی كه از انسان محاسبه می شود نماز اوست و اگر درست بود، به مابقی اعمال او نظر می شود و اگر نه به مابقی اعمال او نگاه نمی شود. و امام باقر(علیه السلام) فرمود: اولین چیزی كه(در روز قیامت) محاسبه می شود نماز است اگر پذیرفته شد مابقی اعمال را می پذیرند.(و گرنه پذیرفته نمی شود). (منتخب المیزان، همان، ص298 روایت 3591-3604)

پس سبک شمردن نماز یکی از عوامل محرومیت از شفاعت است و ما خوب می دانیم  که اگر امید به شفاعت نداشته باشیم این اعمال خرده و ریز ما در مقابل سیل گناهان هیچ است.

عن الصادق(علیه السلام) قال قال رسول الله(صلی الله علیه و آله): «لیس منی من استخف بالصلوه لایرد علی الحوض لا والله ؛ امام صادق(علیه السلام) فرمود كه رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) فرموده است : به خدا قسم از من نیست كسی كه نماز را سبک بشمارد و در حوض كوثر بر من وارد نمی شود»(سفینه البحار، شیخ عباس قمی، ماده صلاة).

- تأخیر انداختن نماز مصداق بارز سبک شمردن نماز است. عن النبی(صلی الله علیه و آله): «هیچ بنده ای نیست كه به وقت های نماز (اول وقت ) و حركت های خورشید برای نماز اهتمام ورزد مگر این كه من سه چیز را برایش ضمانت می كنم : 1- نشاطی آرامش بخش هنگام مردن2- جدایی از ناراحتی ها و اندوه ها 3- نجات از آتش.

موضوعات: حدیث, نماز  لینک ثابت



 [ 12:55:00 ب.ظ ]





  نماز در ادیان گذشته   ...

نماز از عباداتی است که هیچ شریعتی از آن خالی نبوده، هر چند که

گونه‌های آن بر حسب شریعت‌های مختلف فرق داشته است.

به دلیل اینکه حضرت ابراهیم (ع) بر پاداری نماز را هم برای خودش و

هم برای فرزندش از خدای متعال طلب نمود:

«ربِّ اجْعَلْنِی مُقیمَ الصَّلاَةِ وَ مِن ذُرِّیَّتِی…»

«پروردگارا! مرا به پا دارندۀ نماز قرار ده و از فرزندانم (نیز)…»

و حضرت عیسی (ع) در گهواره از آن سخن گفت:

«و َأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا »

«و تا زمانی که زنده‌ام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است».

جمله “و اوصانی بالصلاة و الزکاة…” اشاره به این است که در شریعت

عیسی (ع) نماز و زکات تشریع شده است.

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 12:44:00 ب.ظ ]





  واجبات نماز   ...

واجبات نماز یازده چیز است:
«اول» نیت. «دوم» قیام یعنی ایستادن. «سوم» تکبیرة الاحرام یعنی گفتن الله اکبر در اوّل نماز. «چهارم» رکوع. «پنجم» سجود. «ششم» قرائت. «هفتم» ذکر. «هشتم» تشهّد. «نهم» سلام. «دهم» ترتیب. «یازدهم» موالات یعنی پی‌درپی بودن اجزاء نماز.

موضوعات: نماز  لینک ثابت



[پنجشنبه 1393-10-18] [ 01:57:00 ب.ظ ]





  اگر نمازمان نماز بود   ...

نمازهایمان اگر “نماز” بود که موقع سفر، ذوق نمی کردیم از شکسته شدنش!

نمازهایمان اگر نماز بود که رکعت آخرش این قدر کیف نداشت!

اگر نمازهایمان نماز بود، نمی خواندیمش، برای این که، خود را “خلاص” کرده باشیم…

اگر نمازهایمان نماز بود که تبدیل نمی شد به نمایش پانتومیم برای نشان دادن آدرس شارژر گوشی…

اگر نمازمان نماز بود، که تبدیل نمی شد به یک فرصت طلایی برای خلق ایده های بکر!! تبدیل نمی شد به مناسب ترین زمان تحلیل رفتار فلان همکار! تبدیل نمی شد به ماشین حساب!!

نه. نمازهایمان “نماز” نیست. •٠· اگر نماز بود، یک “کارواش قوی” می شد و با فشار می شست از دلمان همه ی سیاهی ها را، لکه ها را، پلشتی ها را.

اگر نماز بود، می شد “کیمیا” و مس وجودمان را تبدیل می کرد به طلا…

اگر نمازمان نماز بود، می شد پل، می شد پناهگاه، می شد دارو، می شد مرهم، می شد درمان،می شد شاه کلید، می شد میعادگاه، می شد دانشگاه….

التماس دعا

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 01:55:00 ب.ظ ]





  نماز عشق   ...

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 01:54:00 ب.ظ ]





  معنای نماز   ...

واژهٔ نماز واژه‌ای فارسی است که ایرانیان برای واژهٔ «صلاة» عربی به کار بردند. این واژه به معنای خم شدن، سرفرودآوری برای ستایش پروردگار، احترام و اظهار بندگی و اطاعت است .واژهٔ نماز نام‌واژه‌ای از فعل نمیدن فارسی به معنی تعظیم‌کردن است.

برخی حدس زده‌اند که این واژه از واژهٔ «ناماسته» در زبان سانسکریت گرفته شده‌باشد که محتمل نیست.

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 01:51:00 ب.ظ ]





  نماز بر فراز دیوار چین   ...

موضوعات: نماز  لینک ثابت



 [ 01:50:00 ب.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

 
 
سلام دوستان این وبلاگ توسط یک طلبه ی تقریبا تازه کار درست شده امید وارم که مطالب آن برای شما مفید باشه ........